انجمن علمی دانشجوئی ارتباط با صنعت و جامعه

 

شیوه های ایده پردازی
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
0 نظر
132 بازدید

شیوه های ایده پردازی

یک سؤال رایج که اغلب از خود می پرسیم این است که ایده ها چگونه به ذهن افراد می رسند  و ما چطور می توانیم ایده هایی داشته باشیم. داشتن ایده های بزرگ کارآفرینی نیازمند یک فرمول جادویی نیست ولی به هر حال در هر کسب و کار موفقی یک ایده ی بزرگ وجود دارد. برخی از آنها به قدری ساده هستند که تعجب می کنیم که چرا قبلاً به فکر کسی نرسیده و برخی هم به قدری پیچیده، که تعجب می کنیم چگونه به فکر کسی رسیده است؟ برای رسیدن به ایده ی ناب باید ذهنمان را از روزمرگی هایی که بیهوده فکر را مشغول می کنند، پاک کنیم. اغلب افراد در نوعی بی خبری همیشگی به سر می برند و همیشه منتظرند که چیزی اتفاق بیفتد و زندگی آنها را تغییر دهد چیزی مثل برخوردهای اتفاقی، بلیت برنده بخت آزمایی ها، تغییر سیاست دولت و یا هر چیز دیگر. در صورتی که هر چیزی از خود ما شروع می شود و این خود ما هستیم که مسئول زندگی مان­ ایم و ایده هایی که در ذهن داریم می توانند راهگشای ما باشند. ما در عصری زندگی می­کنیم که دوره استخدام­ های بزرگ به­ سر آمده و خوداشتغالی جایگزین آن شده است. کارهایی که تا به حال کسی به آنها فکر نکرده اما عده ای معدود با ایده هایشان آن ها را خلق می کنند. این افراد مسیری را که افراد معمولی در یک عمر نمی توانند طی کنند در زمان کوتاهی طی کرده و می توانند به انتهای این مسیر دور و دراز برسند. 

در واقع ایده، راه حلی برای رفع یک مشکل یا بهره گیری از یک فرصت است که می تواند منجر به ایجاد یک محصول و یا خدمتی جدید شود. ذهن منبع تشکیل و بروز ایده هاست و هر قدر ذهن فعال تر باشد تعداد ایده­ های ایجاد شده نیز بیشتر و بهتر خواهند شد. بهترین راه برای رشد ذهن مطالعه کردن، تحقیق و پرس و جو در مورد مسئله و هدف مورد نظر است. اگر ایده ای ندارید باید آنقدر فکر، مطالعه و تحقیق کنید تا با ایده های دیگران آشنا شوید و بعداً بتوانید ایده های خود را خلق کنید. به تعبیری، آنقدر سبک یاد بگیرید تا خود صاحب سبک شوید. از جمله روش های یافتن ایده سفر به شهرها و محله های دیگر، توجه به تبلیغات رسانه ای، بازدید از نمایشگاه های مختلف، سرکشی به اینترنت، تکیه بر تجارب شغلی قبلی و دقت و توجه به اخبار و رسانه های جمعی است. 

 

تیتر بزنید

با مطالعه ی کتابهای مختلف با موضوعات متفاوت، تجربه و پختگی خود را افزایش دهید. علاوه بر مطالعه ی کتاب، از هر روشی که بتوانید اطلاعات خود را در هر زمینه ای افزایش دهید، استفاده کنید. کتاب و مطالعه برای خلق افکار جدید، ایده پردازی و ایجاد ایده های نو در ذهن بسیار سودمند هستند.

 

مسائلی که شما را ناراحت می کند، جدی بگیرید

معمولاً ایده ی اولیه در کارآفرینی با مشکلی شروع می شود که باید آن را حل کرد. این ایده ها زمانی شکل می گیرند که در حال کار کردن روی مسئله ی خاصی هستید.

 

بسط ارتباط با افراد مختلف

اگر قرار باشد فقط با همکاران و دوستان‌تان معاشرت داشته باشید،‌ بعد از مدتی یک بُعدی می‌شوید و تنها از یک زاویه به مسائل نگاه می‌کنید. در صورتی که معاشرت با افراد مختلف، دیدگاه‌ های شما را به روز می‌کند و شاید به جرقه‌های ذهنیِ تازه منجر شود. افراد جدید داستان زندگی و افکار شما را نمی دانند و رویارویی با هر فرد جدیدی باعث می شود که شما در هنگام معرفی خود، افکارتان را مرور کنید. این امر باعث می شود که شما تفکر جدید داشته باشید.

 

رویاپردازی

یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به ایده‌های عالی است. خود کلمه‌ی «رؤیاپردازی» اجازه می‌دهد، خیلی راحت و بازیگوشانه فکر کنیم. با این روش، رابطه‌ای عاطفی بین فرد و مسئله برقرار می‌شود که دستیابی به ایده‌ای فوق‌العاده را آسان می‌کند. وقتی در زمینه‌ی ایده پردازی از رؤیاپردازی حرف می‌زنیم، منظور خیال‌بافیِ مفید در راستای یک هدف مشخص است. خیلی از مخترعان از همین رؤیاپردازی به ایده‌های ناب رسیده‌اند.

 

پیوندهای اجباری

این یک تکنیک بسیار ساده است: ایده های کاملا متفاوت را به هم ربط می دهیم تا یک ایده جدید به دست بیاوریم. شاید نتیجه کار خیلی منحصربفرد و خاص نباشد، اما معمولا جالب و هیجان انگیز است. خیلی از محصولاتی که امروز از آنها استفاده می کنیم، نتیجه پیوندهای اجباری هستند.

 

خلق داستان یا خواندن داستان

استوری بورد: به کمک این روش، داستانِ تصویری برای رسیدن به ایده ی مطلوب را خلق می کنیم. استوری بوردها به افراد خلاق امکان می دهند تا اطلاعاتی را که در طول تحقیق به دست آورده اند به دیگران ارائه دهند. برای استفاده از این تکنیک، باید مراحل و اطلاعات مختلفِ مربوط به هر ایده را روی برگه ها یا کارت های جداگانه ای نمایش دهید و آنها را روی تخته، پنل یا هر سطح دیگری که می پسندید در کنار هم قرار دهید.

 

نقض مفروضه های مقبول

فرضیات را نقض کنید: خیلی از کارآفرینان بزرگ با نقض کردن فرضیات به ایده های بزرگ دست می یابند مثلاً این فرضیه ی قدیمی که برای دریافت پول، باید حتماً وارد شعبه های بانک شویم و به متصدی بانک مراجعه کنیم با ورود دستگاه های ATM  نقض شد.

به طور کلی برای ایده پردازی می توان به شناسایی نیازها و تقاضای بازار پرداخت و برای تأمین آنها سعی کرد. این کار را به وسیله ی مطالعات مختلف انجام می دهیم و نیازی که برطرف نشده را شناسایی و سپس ایده ی محصول متناسب با آن نیاز ایجاد می شود. یعنی تولید ایده هنگامی رخ می دهد که بذر آن بر مبنای کنجکاوی و یا علاقه مندی فرد در مورد یک مشکل کاشته می شود و در مرحله ی بعد فرد از طریق جمع آوری اطلاعات و آگاهی ها در رابطه با مشکل آماده می شود و ایده را از لحاظ عملی بودن مورد بررسی قرار می دهد و در مرحله ی آخر مشخص می شود که آیا ایده شایستگی دارد؟ سودمند است؟ و قابلیت عملی شدن را دارد یا خیر.   

در آخر نیز به یاد داشته باشید که آدم های بزرگ درباره ی ایده ها سخن می گویند.

ایده پردازی
ایده
نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر